عکس نوشته ا معضل عجب

ما طلبه ها بیشتر از دیگر مردم باید مواظب عجب باشیم. البته همۀ مومنین در معرض این بیماری مهلک هستند؛ به تعبیر آیةالله شاه آبادی اعلی الله مقامه الشریف «غرور طرفداری از حق» که معضل بزرگ جامعۀ ایمانی است.
کد خبر: 13249

معضل عجب

ما طلبه ها بیشتر از دیگر مردم باید مواظب عجب باشیم. البته همۀ مومنین در معرض این بیماری مهلک هستند؛ به تعبیر آیةالله شاه آبادی اعلی الله مقامه الشریف «غرور طرفداری از حق» که معضل بزرگ جامعۀ ایمانی است. باید خودمان غرور و عجب نداشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را باید برای همه جا بیندازیم. اگر این موضوع مراقبت نشود مردم در اثر دینداری، منت سر خدا خواهند گذاشت خداوند متعال در قرآن کریم فرمود «لا تمنّوا علی إسلامکم» به پیامبر ص فرمود به مردم بگو منت نگذارید بر من به خاطر مسلمان شدنتان بلکه خدا منت می‌گذارد بر شما. آدم باید ده درصد خودش را کنترل کند گناه نکند، نود درصد باید زحمت بکشد ریاضت بکشد غرور پیدا نکند از اینکه گناه نمی‌کند. به فرمودۀ پیامبر ص گناه بهتر از عجب برای ترک گناه است. در روایات هست که عجب موجب سلب توفیقات از انسان میشود.
اگر یک عالم دینی عجب پیدا کند هم این عجب را به دیگران منتقل میکند و هم خودش دیگر رشد نخواهد کرد بویژه از نظر علمی و فهم دچار تصلب و تحجر خواهد شد و هیچ خلاقیت و معرفتی در او دیده نخواهد شد. طلبه باید اگر ده درصد برای تحصیل علم زحمت میکشد نود درصد برای پرهیز از عجب و غرور تلاش کند والا دچار مشکلات معرفتی سنگین میشود. اگر طلبه عجب نداشته باشد بیشتر از دیگران به انابه و توبه و تضرع خواهد پرداخت همانطور که اولیاء خدا بیش از تمام مومنین به عبادت و تضرع میپرداختند. این یکی از مهمترین راههای دفع عجب و غرور است و بهترین علامت سلامت نفس است.

علیرضا پناهیان

92/7/15


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.